Sunday 27 January 2013

Kisah : Aku Masak-masak Bersama Mak Part 2

Sempena cuti hujung minggu ni.. abang-abang, kakak ipar termasuk bibik diaorg datang jalan2 sambil makan2.. so aku & mak decide nak masak MIHUN SUP.. ringkas dan mudah.. tapi sebenarnye tak delah ringkas sangat.. banyak jugak kerja yg nak di buat.. memula kena bersihkan ayam, buang segala lemak & apa yang tak di ingini.. pastu bahagi kan kepada dua bahagian.. satu bahagian untuk buat sup, dan satu lagi untuk di goreng.. lepas tu sediakan bahan2 utuk tumisan iaitu bawang merah, bawang putih, dan halia.. tak lupa juga bawang besar untuk di jadikan bawang goreng.. Mak memang suka buat bawang goreng sendiri, kata mak.. yang beli kat kedai tu tak ori.. kemudian basuh sayur sawi & potong kasar untuk di celur.. Nasib baik masa tengah sibuk2 buat kerja kat dapur abang & kakak ipar aku pon sampai.. Alhamdulillah ada pembantu tambahan di dapur.. (^_^)  Bila semua bahan dah sedia.. kerja memasak pon bermula yang di ketuai oleh Chef Zubdiyah aka Mak.. Aku & Kak Sabreena cume buat kerja sampingan jer.. kiranya Mak lah watak utama dalam proses penghasilan Mihun Sup nih.. (^_^) Terima Kasih Chef Zubdiyah aka Mak!!..

Ajib, Amy & Kak Sabreena yang sedang menjamu selera..
Mihun sup Hasil Usaha Chef Zubdiyah  aka Mak

Bahan-bahan yang aku dan Kak Sabreena sediakan


Puding Kastard Berkismis

Tiba2 ada menu tambahan plak kat sini.. yang ni disediakan 100% oleh Mak.. aku cume buat Whipping Cream jer.. yang tu tak de gambar sebab tak sempat nak di ambil.. sorry.. walau bagaimanapun... desert ni memang AWESOME.. sedap di makan sejuk2 bersama whipping cream yang lemak dan berkrim tu.. mau naik 2kg aku hari nih... kena buat kerja rumah lepas ni supaya berpeluh skit.. (^_^)

No comments:

Post a Comment